Toimintakertomus 2010

Toimintavuotta voidaan luonnehtia verkostoitumisen vuodeksi, sillä monet tapahtumat järjestettiin yhteystyössä muiden kanssa, joskin HSPY oli aloitteentekijä ja tapahtumien pääorganisaattori. Vuosi 2010 oli Chopinin syntymän 200-vuotisjuhlavuosi, ja se kuului ystävyysseuratoiminnassa.

Yhteistyökumppaneita olivat Kallion ja Rikhardinkadun sekä Aralis-kirjastot, ruotsinkielinen työväenopisto Arbis, Suomen Chopin -yhdistys, Helsingin Dante Alighieri -yhdistys, Suomen aforismiyhdistys, Elannon näyttämö, Ulkopuolalaisten sivistysseura PTOK sekä SPYL.

Yhdistys lähetti osanottonsa ja surunvalittelukukat Puolan suurlähetystöön Puolan presidentin ja hänen seurueensa menehdyttyä traagisessa lento-onnettomuudessa huhtikuussa.

Hallinto ja talous

HSPY on toiminut Suomi-Puola Yhdistysten Liiton alivuokralaisena Alppilassa, Porvoonkatu 37 A.

Hallitus kokoontui viisi kertaa. Sääntömääräisiä vuosikokouksia pidettiin kaksi, joista kevätkokous pidettiin Rikhardinkadun kirjastossa ja syyskokous toimitilojen juhlatilassa, Piwnicassa pikkujoulun yhteydessä.

Jäsenkirjeitä lähetettiin kolme. Ensimmäisen jäsenkirje, jossa oli hallituksen yhteystiedot ja tietoja alkuvuoden tapahtumista, lähetettiin helmikuussa. Maaliskuussa lähetettiin toinen jäsenkirje, jossa oli jäsenmaksun maksamisohjeet. Yhdistys luopui kustannussyistä pankilta tilattavista jäsenmaksulomakkeista ja keräsi jäsenmaksut tililleen yhden viitenumeron perusteella. Kolmas jäsenkirje lähetettiin postitse ainoastaan niille, jotka eivät ole ilmoittaneet sähköpostiosoitetta; muille kirje meni elektronisesti syyskuussa.

Yhdistyksen verkkosivut uudistettiin vuoden lopulla ja yhdistys hankki oman kotiosoitteen, www.hspy.fi. Internet-sivuista ovat vastanneet Päivi Erola ja Hanne Heikkinen, joiden lisäksi päivitystä hoitaa Kaija Hyvönen-Rajecki. Uudistuksen ansiosta yhdistyksen tiedotus on sujuvampaa ja  näkyvyys parempi.  Todennäköisesti myös yhdistykselle osoitettujen Puolaa koskevien kyselyjen määrä kasvoi uudistuksen ansiosta.  Sivuille tallennetaan paitsi uutisia tulevista tapahtumista myös yhdistyksen menneestä toiminnasta ja historiasta kertovaa aineistoa.

Yhdistyksen tapahtumista on tehty julisteita, joita on levitetty kirjastojen ja muiden julkisten tilojen ilmoitustauluille. Lisäksi tapahtumista on tiedotettu sähköpostituslistoilla, kuten Aleksanteri-instituutin ja Helsingin yliopiston Slavbalt-listalla.

Hallituksessa on onnistuneesti jaettu tehtäviä, ja jokainen on tuonut panoksensa ilman erityistä tehtävänimikettäkin. Yhdistyksen puheenjohtajana toimi Päivi Erola, joka oli valittu kaksivuotiskaudeksi 2009-2010. Hallituksen muut jäsenet 2010 olivat: Brygida Antikainen, Hanne Heikkinen (varapuheenjohtaja ja kotisivut), Kaija Hyvönen-Rajecki (sihteeri), Tanja Högman, Ilkka Niemi, Topi Lappalainen, Marina Mäkelä (jäsensihteeri), Lasse Selander, Outi Takkinen (kokoussihteeri) ja Tarja Tuomisto (kokousemäntä).

Ilkka Niemi on osallistunut hallitustyöskentelyyn sähköpostin kautta, koska hän asui Puolassa.

Taloudenhoitajana toimi Marjut Helttula. Varsinaisia tilintarkastajia olivat Seppo Pylkkänen ja Matti Salomaa sekä varalla Marja-Liisa Marviala ja Vesa Wennäkoski. Yhdistyksen talouden tila on ollut hyvä.

Yhdistyksen jäsenmäärä vuoden lopussa oli 229, joista vapaajäseniä 13. Yhdistykseen liittyi 10 henkilöä ja yksi erosi. Edesmenneitä oli yksi.

Oma toiminta

18.1. Canaletton Varsova

Yhteistyössä Helsingin Dante Alighieri -yhdistyksen kanssa järjestettiin Lyceum-klubilla tapahtuma, missä Tapani Kärkkäinen kertoi Canaletton taiteesta ja sen vaikutuksista Varsovan näkymiin. Tilaisuus oli erittäin suosittu, sillä kaikki halukkaat eivät mahtuneet mukaan. Yhdistys järjesti illanviettoon puolalaisia herkkuja, jotka tilattiin Raumalta puolalaisesta elintarvikeliikkeestä.

1.3. Chopin-juhlakonsertti

Yhdistyksen ideoimana järjestettiin Chopinin syntymäpäivänä 1. maaliskuuta mestarin 200-vuotisjuhlakonsertti G18-salissa Yrjönkadulla. Suomen Chopin -yhdistyksen kautta saatiin erinomaiset muusikot ja suurlähetystö tarjosi väliajalla juhlamaljat. Kaunis, puna-valkosävyinen konserttisali oli viimeistä sijaa myöten täynnä.

29.4. Sääntömääräinen kevätkokous

Kevätkokous pidettiin Rikhardinkadun kirjastossa. Kokouksen jälkeen Suomen Chopin -yhdistyksen puheenjohtaja, musiikin tohtori Hui-Ying Liu-Tawaststjerna kertoi Chopinin musiikista, Chopin-tulkitsijoista ja nykypäivän kiinnostuksesta Chopinin musiikkia kohtaan. Tämä tapahtuma oli avoin myös yleisölle. Tilaisuudessa oli pienimuotoinen vappuinen tarjoilu.

19.5. Kallio kukkii

Kallio kukkii -tapahtumassa Kallion kirjastossa viihteen historoitsija Maarit Niiniluoto kertoi mielenkiintoisesti George de Godzinskyn elämänvaiheista ja valaisi hänen laajaa tuotantoa musiikkinäyttein.

3.6. Branderin valokuvanäyttely

Yhdistys järjesti opastetun tutustumisen Signe Branderin vuosisadan alun Helsinkiä kuvaavaan valokuvanäyttelyyn Hakasalmen huvilassa.

29.9. Puolalaisen aforismin ilta

Stanislaw Jerzy Lecin aforismien uusin laitos oli kimmokkeena puolalaisen aforismin illan järjestämiseen

Rikhardinkadun kirjastossa, missä suomentaja Veikko Suvanto, tietokirjailija Martti Puukko ja Tuomas Anhava esittelivät puolalaista aforistiikkaa. Puolaksi näytteitä Lecin tuotannosta esitti Agnieszka Janus-Hiekkaranta PTOKista ja suomeksi Liisa Kokko Elannon näyttämöltä. Rikhardinkadun kirjallinen salonki täyttyi kiinnostuneista kuulijoista.

24.11. Sääntömääräinen syyskokous ja pikkujoulu

Syyskokous pidettiin yhdistyksen toimitilojen Piwnicassa. Kokouksen jälkeen yhdessäolo jatkui pikkujoulun viettona. Heikki ja Venla Takkinen esittivät viehättävän taikatemppu-sirkusakrobatia-shown.  Arpajaisiin oli saatu monenlaisia lahjoituksia. Erityiskiitos Finnlinesille, joka oli lahjoittanut arpajaisten pääpalkinnon, matkan Helsinki-Gdynia reitille.

9.3. ja 28.10. Dokumenttielokuvat

Martti Puukon dokumentti ”Jaruzelski – Kenraalin kiirastuli” esitettiin maaliskuun 9. päivä Aralis-kirjastokeskuksessa. Ohjaaja itse oli paikalla kertomassa dokumentin taustoista ja kuvaustunnelmista.

Vilkasta keskustelua herättänyt elokuva kiinnosti monia sellaisia, jotka harvemmin osallistuvat yhdistyksen tapahtumiin.

Jarmo Jääskeläisen elokuva ”Ylioppilaan kuolema” esitettiin Rikhardinkadun kirjastossa 28. lokakuuta. Ohjaaja itse oli paikalla kertomassa Puolan polittiisesta tilanteesta elokuvan teon aikoihin. Ohjaaja kertoikin mielenkiintoisia ja odottamattomia yksityiskohtia elokuvasta, mikä teki tilaisuudesta ainutlaatuisen.

Kumpikin tapahtuma oli avoin yleisölle.

15.2. ja 18.10. Polsk mat -kurssit

Yhteistyössä Helsingin ruotsinkielisen työväenopiston, Arbiksen, kanssa järjestettiin sekä keväälllä että syksyllä puolalaisen gastronomian iltakurssi ”Mat och prat”-teemalla.  Helmikuun kurssin menusta ja käytännön toteutuksesta Arbiksen kotitalousopettajaa, Ghita Henrikssonia konsultoi Kaija Hyvönen-Rajecki. Syksyn kursilla istuttiin ”Mannerheimin pöydässä Puolassa”, jolloin Päivi Erola vastasi niin ruokalistan laadinnasta kuin käytännön toteutuksesta yhdessä Arbiksen kotitalousopettaja Karin Lindgrenin kanssa.

Menut ja reseptit löytyvät yhdistyksen kotisivulta. Kurssilaisille jaettiin Det polska köket -esite, jonka Päivi Erola oli laatinut ja Lasse Selander kääntänyt. Kummallekin kurssille voitiin ottaa vain 12 osallistujaa. Kurssit onnistuivat kaikin puolin erinomaisesti, ja yhteistyön toivotaan molemmin puolin jatkuvan.

Puolan kielen kerho

Puolan kielen kerho kokoontui sekä kevät- että syyskaudella tiistaisin 1.5 tunnin opiskelujaksoon. Opettajana on toiminut Iwona Hölttä. Tavoitteena on ollut oppia jokapäiväistä sanastoa ja harjoitella tavanomaista vuorovaikutusta. Yhdistys on saanut uusia jäseniä kerhon ansiosta. Osallistujat maksavat opetuksen, eikä kerhosta ole aiheutunut yhdistykselle menoja; yhdistys on vain organisoinut opetuksen ja tarjonnut kokoontumistilan. Keväällä Iwona Hölttä järjesti kerholaisille mahdollisuuden katsoa Machulskin elokuvan ”Ile waży koń trojański (2008).

Puolalaisen kirjallisuuden lukupiiri

Puolalaisen kirjallisuuden lukupiiri käynnistyi syyskaudella Päivi Paloposken luotsaamana. Piiriin on osallistunut reilut kymmenen jäsentä. Joku piiriläisitä on esitellyt kirjan, josta kokoontumisessa on vaihdettu näkemyksiä. Paweł Huellen Kuka olet David Weiser, Ryszard Kapuścińskin Imperiumi ja Czesław Miłoszin Vangittu mieli olivat lukupiirin syyskauden kirjoja.

Muu osallistuminen ja toiminta

SPYL osallistui Matka 2010 tapahtumaan Ystävyysseurojen Liitto ry:n (YSL) osastolla Helsingin Messukeskuksessa tammikuussa.  HSPY:n jäsenet pystyttivät näyttelystandin ja huolehtivat päivystyksestä. Suurlähettiläs Joanna Hofman vieraili messuosastolla, ja yhdistyksestä Brygida Antikainen, Eila Czarnecki ja Lasse Selander ottivat suurlähettilään vastaan.

SPYL:n. varapuheenjohtajana yhdistyksestä on toiminut Kaija Hyvönen-Rajecki ja hallituksen jäsenenä Lasse Selander.

SPYL:n kevätliittokokoukseen  Vantaalla 17. huhtikuuta osallistuivat  yhdistyksen edustajina Veikko Alander, Harri Helttula, Lasse Selander ja Vesa Wennäkoski. Kokouksen jälkeen Vantaan SPY juhli 25-vuotista toimintaansa Chopin-konsertilla.

SPYL:n syysliittokokoukseen 2. lokakuuta Turussa osallistuivat Harri ja Marjut Helttula, Matti Kangasharju ja Outi Takkinen. Kokouksen jälkeen seminaarissa Merja Åkerlind alusti aiheesta

”Tehokkaampaa tiedotusta nollalla eurolla” ja Marko Riikkula opasti sosiaalisen median käytöstä ystävyysseuratoiminnassa.

Puheenjohtaja Päivi Erola on toiminut Suomi-Puola / Finlandia Polska -lehden päätoimittajana. Yhdistyksen järjestämien tapahtumien pohjalta lehdessä oli Tapani Kärkkäisen artikkeli Canaletton Varsovasta ja  Maarit Niiniluodon juttu George de Godzinskystä.

SPYL:n stipendiaattivaihdossa Polonicumin puolan kielen kesäkurssille Varsovassa osallistui HSPY:n jäsen Kaisa Kärkkäinen-Saldan, joka pääsi kurssille varasijalta.

Kolmelle puolalaiselle Suomen kielen stipendiaatille yhdistys antoi lahjakortin helsinkiläiseen tavarataloon kompensaationa saunaillasta, jota ei voitu järjestää aikatauluongelmien takia.

YSL:n hallitukseen SPYL:n edustajana on kuulunut HSPY:stä Kaija Hyvönen-Rajecki. YSL:n syysretkelle 2.lokakuuta Hämeenlinnaan osallistuivat Eila Czarnecki sekä Brygida ja Olli-Pekka Antikainen.

Puolan suurlähetystö on tarjonnut Chopinin juhlavuonna hienoja konserttielämyksiä, joihin yhdistyksen jäsenet ovat olleet tervetulleita. Tilaisuuksista on pääasiassa tiedotettu sähköpostitse ja niihin on ollut vapaa pääsy.

Puolan elokuvaviikot 4. – 8.10.  Kino K-13:ssa kokosivat jälleen katsomot täyteen niin yhdistyksen jäseniä kuin muuta yleisöä.

Hallitus kiittää kaikkia kuluneen vuoden aikana yhdistyksen toimintaa tukeneita ja toimintaan osallistuneita sekä Puolan suurlähetystöä.

Hyväksytty hallituksen kokouksessa 10.3.2011 esitettäväksi kevätkokouksessa 2011.