Toimintakertomus 2007

TOIMINTAKERTOMUS 2007

Toimintavuonna on ollut sääntömääräiset kokoukset, järjestetty tapahtumia ja tutustumiskäyntejä ja pidetty yhteyttä suurlähetystöön ja muihin puolalaisuutta vaaliviin tahoihin. Vuoden kohokohtia oli vierailu Białystokiin, jolloin tutustuimme Podlasien Puola-Suomi yhdistykseen.

Hallinto ja talous

HSPY on toiminut Suomi-Puola Yhdistysten Liiton alivuokralaisena Alppilassa osoitteessa Porvoonkatu 37 A.

Hallitus kokoontui 7 kertaa. Sääntömääräisiä vuosikokouksia pidettiin kaksi, kumpikin toimitilojen juhlatilassa, Piwnicassa.

Jäsenkirjeitä lähetettiin kaksi. Ensimmäisen jäsenkirje meni kaikille postitse, ja sen yhteydessä oli jäsenmaksulomake. Toinen kirje lähetettiin syksyllä pelkästään sähköpostina niille, jotka olivat ilmoittaneet haluavansa kirjeen elektronisesti. Jäsenkirjeet on julkaistu myös yhdistyksen internet-sivulla, jonka rakenne ja ulkoasu uusittiin vuoden lopulla. Internetsivuista ovat vastanneet Päivi Erola ja Hanne Heikkinen.

Hallituksessa on onnistuneesti jaettu tehtäviä, ja jokainen on tuonut panoksensa ilman erityistä tehtävänimikettäkin. Puheenjohtajana on toiminut Anne Hujala ja varapuheenjohtajana Eila Czarnecki. Muut jäsenet: Brygida Antikainen, Päivi Erola, sihteeri Kaija Hyvönen-Rajecki, Hanne Heikkinen, Jorma-Tapio Laakso, jäsensihteeri Marina Mäkelä, Lasse Selander, kokoussihteeri Outi Takkinen ja kokousemäntä Tarja Tuomisto.

Taloudenhoitajana toimi Marjut Helttula. Varsinaisia tilintarkastajia olivat Veikko Alander ja Seppo Pylkkänen sekä varalla Jorma Perälä ja Matti Salomaa.

Yhdistyksen jäsenmäärä vuoden lopussa oli 261, joista vapaajäseniä 18. Yhdistykseen liittyi 15, kolme jäsentä erosi ja yksi kuoli. Jäsenmaksunsa kahtena vuotena peräkkäin jätti maksamatta 32, jotka katsotaan eronneiksi. Yhdistyksen talouden tila on ollut hyvä.

Oma toiminta

11.4. Sääntömääräinen kevätkokous

Kevätkokous pidettiin toimitiloissa. Kokouksen jälkeen Puolan matkailun asiantuntija ja yhdistyksen hallituksen jäsen, Päivi Erola esitteli uunituoreen matkakirjansa "Puola, Itämeren rannoilta Tatran vuorille". Mielenkiintoinen kirja oli pohjana vireälle keskustelulle.

Jäsenmatka Białystokiin 26.4 - 1.5.

Matka tehtiin pienoisbussilla Via Balticaa pitkin ja osallistujia oli 17. Saimme nauttia Podlasien Puola-Suomi Seuran avokätisestä vieraanvaraisuudesta tutustumisillassa ravintola Nalesnikarniassa sekä grilliherkkujen äärellä nuotioillassa Rzedzianyssa, missä oli mukana myös Puola-Suomi Seuran jäseniä Varsovasta. Białystokin kaupunkiin tutustuttiin opastetulla kierroksella, ja lähialueen kulttuuri- ja luontokohteita olivat Choroszcz, jossa on suurhetmannin Jan Klemens Branickin palatsi, Euroopan haikarakyläksi nimetty Pentowon kylä, Tykocinin kaupunki ja sen historiallinen synagoga. Białowieżan kansallispuistossa tutustuimme luonnontieteelliseen museoon ja teimme hevoskärrykyydillä kierroksen aarniometsään. Visenttitarhassa bongattiin biisonit.

Białystokin yliopistolla oli vierailumme aikaan Suomi-päivä, jossa pistäydyimme kertomassa ystävyysseuratoiminnasta ja tuomisina tilaisuuteen jätettiin Suomi-Puola/Finlandia-Polska -lehtiä. Yritysvierailut teimme suureen ja monipuoliseen Mlekovitan meijeriin ja Adampolin moderniin logistiikkayrityksen.

Päivi Erola oli organisoinut tiiviin ja erittäin antoisan ohjelman yhteistyössä Joanna Kwasiborskan kanssa. Bussi (Zei Zei Tours) ja majoitukset (Białystokissa hotelli Gołębiewski keskustassa) oli tilattu Poltravelin kautta. Menomatkalla yövyttiin Kaunasissa ja paluumatkalla Riiassa. Retkipäivinä syötiin ennalta tilatut lounaat vanhapuolalaisissa majataloissa Kiermusyssa ja Karczma u Jankielassa.

Puolan kielen kerho

Puolan kielen kerho kokoontui kokeiluluontoisesti muutaman kerran huhti-toukokuussa, ja säännöllisti opetus alkoi syyskuussa. Innostavana opettajana on toiminut Iwona Hölttä, ja oppikirjana on käytetty Władysław Miodunka: Cześć, jak się masz? Spotkamy się w Polsce. Kerho on kokoontunut kerran viikossa torstaisin 1½ tunnin istuntoon. Osallistujia on ollut reilut kymmenen eri ikäistä, eri motiivein aivan aloittelijasta kieltä jonkin verran taitaviin. Yhdistys saanut uusia jäseniä kerhon ansiosta. Osallistujat maksavat opetuksen, eikä kerhosta ole aiheutunut yhdistykselle menoja; yhdistys on vain organisoinut opetuksen ja tarjonnut kokoontumistilan.

15.5. Kääntäjä-ilta

Kallio kukkii -tapahtumassa Kallion kirjastossa Tapani Kärkkäinen ja Päivi Paloposki kertoivat kääntäjän työstään ja esittelivät uusimpia suomennoksiaan: Tapani Kärkkäinen Olga Tokarczukin "Alku ja muut ajat" ja Päivi Paloposki Andrzej Stasiukin "Matkalla Babadagiin". Myönteinen kokemus innosti jatkamaan vastaisuudessakin tämän tyyppistä yhteistyötä Kallion kirjaston kanssa.

18.9. Retki Viikin maatalousmuseoon

Maatalousmuseon retkellä kuulimme, että tärkeä innovaatio, hiirenloukku, olisi kulkeutunut Suomeen Puolasta. Yhdistys kustansi museon esittelyn sisäänpääsyn ja erittäin mielenkiintoisen opastuksen. Sateinen sää verotti osallistujamäärää.

15.11. Syyskokous

Syyskokous pidettiin yhdistyksen toimitiloissa. Kokouksessa keskusteltiin ehdotuksesta siirtyä yhden vuosittaisen virallisen kokouksen käytäntöön. Esitys ei saanut kannatusta, sillä sääntömääräiset kokoukset voidaan nähdä byrokratian asemesta jäsenpalveluna, kun niiden yhteyteen järjestetään jäsenistöä kiinnostavaa oheisohjelmaa. Kokouksen jälkeen Zjednoczenie Polskie w Helsingforsie -yhdistyksen eli Polonian puheenjohtaja Alicja Sollamo kertoi yhdistyksen 90-vuotistaipaleesta.

1.12. Pikkujoulu

Pikkujoulua juhlittiin oikeana pikkujouluna eli 1. joulukuuta Elannon näyttämön tiloissa. Aluksi katsoimme näyttämön esityksen "Arsenikkia ja vanhaa pitsiä", joka oli jäsensihteeri Marina Mäkelän 35-vuotistaiteilija-juhla. Ilta jatkui iltapalan ja arpajaisten merkeissä. Virkistävään ja mukavahenkiseen iltaan osallistui noin 30 henkeä.

Muu osallistuminen ja toiminta

SPYL osallistui Matka 2007 tapahtumaan Ystävyysseurojen Liitto ry:n (YSL) osastolla Helsingin Messukeskuksessa tammikuussa. HSPY:n jäsenet pystyttivät näyttelystandin ja huolehtivat päivystyksestä. Liiton uunituore ja ulkoasultaan uudistunut lehti oli jaossa sekä paljon Puolan valtion matkailutoimistosta saatua materiaalia.

Yhdistys osallistui SPYL:n kevätliittokokouksen järjestämiseen 24. maaliskuuta. Kokous pidettiin toimitilojen Piwnicassa. Virallisia kokousedustajia olivat: Brygida Antikainen, Eila Czarnecki, Päivi Erola, Harri Helttula ja Anne Hujala. Kokouspäivän iltana Piwnicassa oli suurlähettiläs Szynkan läksiäiset. Läksiäislahjana yhdistys ojensi pienen Aalto-maljakon.

SPYL:n syysliittokokouksen edustajia Seinäjoella 28.10. olivat Eila Czarnecki, Matti Kangasharju, Lasse Kemiläinen, Tarja Tuomisto ja Vesa Wennäkoski. Seinäjoen SPY juhli liittokokousisännyytensä ohella 30-vuotista toimintaansa. Helsingin yhdistys onnitteli Henrik Tikkasen grafiikkavedoksella, jossa oli Varsovan Vanhankaupungin fasadeja. Taideteoksen oli yhdistykselle lahjoittanut Lasse Selander.

SPYL järjesti 30-vuotisen toimintansa kunniaksi Vantaan Tikkurilan Lummesalissa matinean, jossa esiintyi erittäin korkeatasoisia muusikoita. Tilaisuudessa oli mahdollisuus tavata Puolan uusi suurlähettiläs Joanna Hofman sekä muita äskettäin suurlähetystöön akkreditoituja diplomaatteja, joita juhlaan osallistui ilahduttavan runsaasti

Hallituksen jäseniä oli mukana Vantaan SPYn kesäretkellä 11.8 Sipoon Gumbostrandissa huolehtimassa kielistipendiaatin osallistumisesta retkelle.

Ystävyysseurojen liiton syysretkellä 29.9. tutustuttiin Väinö Linnan maisemiin ja paikkoihin Urjalassa ja poikettiin Nuutajärven lasin valtakuntaan. Retkelle osallistuivat Eila Czarnecki ja Tarja Tuomisto.

Puolan elokuvaviikot 1.10. - 5.10. Kino K-13:ssa kokosivat jälleen katsomot täyteen niin yhdistyksen jäseniä kuin muuta yleisöä. Uutuutena näytösten alussa esitettiin Andrzej Wajdan elokuvakoulun oppilaiden lyhyt-filmejä, jotka olivat erittäin sympaattisia.

Polonicumin puolan kielen kesäkurssille osallistui HSPYn jäsen Topi Lappalainen, joka piti kurssia erittäin hyvin järjestettynä ja antoisana niin kielen kuin kulttuurin oppimisen kannalta.

Yhdistyksen jäseniä on kutsuttu mukaan puolalaisen kulttuurin tapahtumiin kuten Polonian (Zjednoczenie Polskie w Helsingforsie) järjestämään perinteiseen Puolan itsenäisyyspäivän konserttiin, Polonian 90-vuotisjuhlaan 6.5. sekä Forum Polonian organisoimaan luentotilaisuuteen (12.4.), jossa esiteltiin Ryszard Kapuścińskin tuotantoa ja ajatuksia.

Hallitus kiittää kaikkia kuluneen vuoden aikana yhdistyksen toimintaa tukeneita ja toimintaan osallistuneita sekä Puolan suurlähetystöä.

Hyväksytty kevätkokouksessa 16.4.2008