Toimintakertomus 2003

TOIMINTAKERTOMUS 2003

YLEISTÄ

Suomalais-puolalainen ystävyysseuratyö täytti 75 vuotta. Ensimmäinen Suomi-Puola yhdistys, silloiselta nimeltään Suomalais-puolalainen yhdistys, perustettiin Helsingissä vuonna 1928. Silloin se oli koko maata käsittävä. Helsingin Suomi-Puola yhdistys ry (HSPY) on ollut tavallaan alkuperäisen yhdistyksen jatkajana. Paikallisten yhdistysten määrän kasvaessa perustettiin kattojärjestöksi Suomi-Puola yhdistysten Liitto ry (SPYL) vuonna 1977 Helsinkiin. Niinpä HSPY ja SPYL yhteistyössä juhlistivat kunniakasta vuottaan päätapahtumalla 18.10. Helsingin kaupungin Kinaporin palvelukeskuksen juhlasalissa.

HALLINTO JA TALOUS

HSPY:llä on toimitila Suomi-Puola yhdistysten Liiton (SPYL) alivuokralaisena Heteka Oy:n tiloissa, Helsingin Vallilassa, Pälkäneentie 13 B. Hallitus kokoontui 6 kertaa. Jäsenkirjeitä lähetettiin 5. Sääntömääräisiä vuosikokouksia pidettiin 2.
HSPY:n hallitus: Pj Anne Hujala, vpj Eila Czarnecki, yhd.siht. Kaisa Mäkelä, jäsensiht. Marina Mäkelä, Brygida Antikainen, Kaija Hyvönen-Rajecki, Timo Salminen, Lars-Olof Selander, Leena Sokolowski, Outi Takkinen ja kokousemäntä Tarja Tuomisto.

Taloudenhoitajana toimi Marjut Helttula. Varsinaisina tilintarkastajina olivat Veikko Alander ja Seppo Pylkkänen sekä varalla Jorma Perälä ja Matti Salomaa.

Vuoden lopussa HSPY:n jäsenmäärä oli 294, joista jäsenmaksunsa maksaneita 196. Vapaajäseniä oli 22. Uusia liittyi 17 ja yhdistyksestä erosi 4. Jäsenmaksunsa kahtena vuotena peräkkäin jätti maksamatta 23, jotka katsottiin eronneiksi.

Yhdistyksen talouden tukemiseksi jäsenet ovat myyneet Sławomir Mrożekin "Häät Atomilassa" novellikirjaa. Yhdistyksen talouden tila on tasapainossa.

OMA TOIMINTA

Sääntömääräinen kevätkokous pidettiin 19.3. Temppeliaukion kirkon seurakuntasalissa. Vieraana oli Polonia-yhdistyksen puheenjohtaja Alicja Sollamo, joka puhui puolalaisesta arkkitehtuurista. Osallistujia oli 17.

HSPY järjesti jäsenilleen 75-vuotisjuhlamatkan Puolaan 15.-19.5. Pidennetyn viikonlopun aikana ehdimme nauttia vieraanvaraisuudesta ja nähdä paljon. Poznań ympäristöineen, mm. Rogalin, Kórnik sekä Toruń, jossa piipahdimme ihmettelemässä Kopernikuksen museota. Oppaana matkasi mukana Poznanilainen Bolek Ludwiczak. Vastuullisena matkanjärjestäjänä oli OK-Matkat. Matkaryhmä koostui 13 jäsenestä.

Elannon Näyttämön lämpiössä Kaikukatu 2 C järjestettiin 24.5. puolalainen runomatinea. Tilaisuudessa oli lähes 40 osanottajaa. Elannon Näyttämön näyttelijät lausuivat mm. nobelistien Wisława Szymborskan ja Czesław Miłoszin runoja. Lausunnan oli ohjannut Martti Mäkelä. SPYL:n pääsihteeri Timo Salminen oli pitänyt näyttelijöille luennon puolalaisista kirjailijoista.

Perinteistä kesän saunailtaa vietettiin Merimelojien klubilla 25.8. Onnistuneessa tilaisuudessa oli 19 jäsentä mukana.

Suomalais-puolalaisen ystävyysseuratyön 75-vuotisjuhlaa vietettiin Helsingin Kinaporin palvelukeskuksessa 18.10. Juhlan avasi HSPY:n puheenjohtaja Anne Hujala, jonka jälkeen SPYL:n puheenjohtaja Raimo Yli-Uotila valotti ystävyysseuratyön merkitystä. Juhlapuheen piti professori Kalervo Hovi, joka kertoi Suomen ja Puolan välisestä yhteisestä historiasta. Tervehdyksen toivat Puolan Tasavallan Suurlähetystön suurlähettiläs Stanisław Stebelski, Varsovan Puola-Suomi Seuran varapuheenjohtaja Anna Paczkowska-Kania sekä varapuheenjohtaja Henryk Bigos suomenpuolalaisten yhdistyksestä Zjednoczenie Polskie w Helsinforsie. Juhlassa musisoivat Hanna Silvennoinen, sello, sekä Michał L. Zielinski, piano. Puolalaisen runomatinean esitti Elannon Näyttämö. Juhlan jälkeen Puolan suurlähettiläs kutsui kaikki osallistujat vastaanotolle suurlähetystöön.

Sääntömääräinen syyskokous pidettiin ravintola Laivakoirassa 15.11., minkä jälkeen vietettiin iltaa pikkujoulun merkeissä jazzyhtyettä ja laulusolistiaan Margareta von Bockia kuunnellen. Osanottajia oli toistakymmentä.

MUU TOIMINTA

SPYL osallistui MATKA 2003 tapahtumaan Helsingin messukeskuksessa 16.-19.1. Päivystäjinä toimivat mm. HSPY:n jäsenet.

SPYL:n hallitus kutsui HSPY:n edustajia neuvottelupalaveriin 18.1. keskustelemaan 75-vuotisjuhlajärjestelyistä. Mukana olivat Anne Hujala ja Eila Czarnecki.

SPYL:n kevätliittokokoukseen 29.3. Porissa HSPY:tä edustivat Eila Czarnecki, Timo Salminen ja Lasse Selander.

SPYL:n kautta haettavana oli taas stipendejä Varsovan yliopiston puolan kielen kesäkurssille. Stipendin saivat mm. HSPY:n jäsenet Minna Lukala ja Anniina Mikama.

Puolan Suurlähetystön ja SPYL:n järjestämä Puolan elokuvaviikko Helsingissä oli 29.9.-3.10.

SPYL:n syysliittokokouksessa 18.10. Helsingissä HSPY:n edustajina osallistuivat Anne Hujala, Lasse Selander, Tarja Tuomisto, Harri ja Marjut Helttula.

Puola-Suomi Seura juhli myös 75-vuotistaivaltaan Varsovassa 25.10. Virallisten vieraiden, Eila Czarneckin, Raimo Yli-Uotilan, Timo Salmisen ja Marina Mäkelän lisäksi osaa ottivat useat HSPY:n jäsenet.

Puolalaisen musiikin konsertti Puolan itsenäisyyspäivän kunniaksi Temppeliaukion kirkossa oli 8.11.

Hallitus kiittää kaikkia kuluneen vuoden aikana yhdistyksen toimintaa tukeneita ja siihen osallistuneita.

Hyväksytty hallituksen kokouksessa 18.3.2004 esitettäväksi kevätkokouksessa 15.4.2004.