Toimintakertomus 2004

TOIMINTAKERTOMUS 2004

YLEISTÄ

Puolan tasavalta liittyi Euroopan unioniin 1.5. Eurooppa-päivää vietettiin 9.5., jolloin Puola esittäytyi yhdeksän muun jäsenvaltion kanssa Esplanadin puistossa. Puolan Tasavallan Suurlähetystön henkilökunta ja osa Helsingin Suomi-Puola yhdistyksen (HSPY) jäsenistä päivystivät puistoon pystytetyssä teltassa ja vastasivat runsaan yleisön moniin kysymyksiin. EU:n myötä Puolan kulttuuria oli esillä aiempaa enemmänkin pitkin vuotta.

Taiteilija Ewa Maslowskan näyttelyn Helsingin Kanneltalossa helmikuussa avasi HSPY:n varapuheenjohtaja Eila Czarnecki. Näyttely sai niin yleisöltä kuin kriitikoiltakin hyvän vastaanoton.

Puolalaista runoutta esitti Elannon Näyttämö Villa Kivessä 15.4. sekä Lahden Runomaratonissa 19.6., mistä kiitos kuuluu HSPY:lle sekä Lahden Suomi-Puola yhdistykselle.

Puolan Tasavallan Suurlähetystö ja Suomi Puola Yhdistysten Liitto (SPYL) järjestivät jo perinteisen Puolan elokuvaviikon syksyllä.

HSPY sai vihdoinkin kotisivut internettiin. Yhdistyksen jäsen J.T. Laakso valmisti sivut ja myös ylläpitää niitä. Tiedon kulku tapahtumista nopeutui näin huomattavasti.

HALLINTO JA TALOUS

HSPY:llä on toimitila Suomi-Puola yhdistysten Liiton (SPYL) alivuokralaisena Heteka Oy:n tiloissa, Helsingin Vallilassa, Pälkäneentie 13 B. Hallitus kokoontui  viisi kertaa. Jäsenkirjeitä lähetettiin kolme. Sääntömääräisiä vuosikokouksia pidettiin kaksi.

HSPY:n hallituksen jäsenet: Pj Anne Hujala, vpj Eila Czarnecki, yhd.siht. Minna Lukala, jäsensiht. Marina Mäkelä, Brygida Antikainen, Kaija Hyvönen-Rajecki, Timo Salminen, Lars-Olof Selander, kokoussihteeri Outi Takkinen ja kokousemäntä Tarja Tuomisto.
Taloudenhoitajana toimi Marjut Helttula. Varsinaisina tilintarkastajina olivat Veikko Alander ja Seppo Pylkkänen sekä varalla Jorma Perälä ja Matti Salomaa.

Vuoden lopussa HSPY:n kokonaisjäsenmäärä oli 271, joista jäsenmaksunsa maksaneita 194. Vapaajäseniä oli 22. Uusia liittyi 7 ja yhdistyksestä erosi 7. Jäsenmaksunsa kahtena vuotena peräkkäin jätti maksamatta 25, jotka katsotaan eronneiksi.

Yhdistyksen talouden tila on tasapainossa.

OMA TOIMINTA

Puolan Suurlähetystön kulttuurisihteeri Agata Jasionowska kunnioitti läsnäolollaan hallituksen kokousta 18.3. Hän kertoi ajankohtaista asiaa Puolan pyrkimyksestä Euroopan unioniin.

Sääntömääräinen kevätkokous pidettiin 15.4. Villa Kivessä. Kokouksen päätteeksi kuultiin puolalaisia runoja Elannon Näyttämön esittämänä.

Kesäistä saunailtaa vietettiin 19.8. Helsingin Kotiharjun saunassa, minkä jälkeen löylynlyömät siirtyivät ravintola Cellaan. Saunojia oli mukana kymmenkunta, mm. SPYL:n vieras Jan Kurpeta, suomen kielen stipendiaatti Puolasta.

Sääntömääräinen syyskokous pidettiin 10.11. Käpylän yläasteella. Kokouksen jälkeen OK-matkojen edustaja Päivi Suutari kertoi Puolan matkailusta.

Pikkujoulun merkeissä tehtiin retki Suomenlinnan markkinoille 28.11. ja Rantakasarmin holvin Panimoravintolaan. Lautalla vilahti muutamien jäsenten lisäksi myös Puolan suurlähettiläs Stanisław Stebelski.

MUUTA TOIMINTAA

SPYL osallistui MATKA 2004 tapahtumaan Ystävyysseurojen Liitto ry:n (YSL) osastolla Helsingin messukeskuksessa 17-18.1. Päivystäjinä toimivat mm. HSPY:n jäsenet.

SPYL:n kevätliittokoukseen 24.4. Helsingissä HSPY:tä edustivat Brygida Antikainen, Eila Czarnecki, Minna Lukala, Tarja Tuomisto ja Lasse Selander.

SPYL:n kautta haettavana oli taas stipendejä Varsovan yliopiston puolan kielen elokuun kurssille. Stipendin sai mm. HSPY:n jäsen Maija Puro.

Suomen puolalaisten yhdistys Polonia kutsui HSPY:n jäseniä retkelleen 22.8. Siuntioon. Matkalla vierailtiin Ingvaldsbyn maatilalla, jolla Puolan marsalkka Pilsudski on käynyt vuonna 1907.

YSL:n järjestämälle kulttuuriretkelle 26.9. osallistui HSPY:n jäsenet Eila Czarnecki, Tarja Tuomisto ja Harri Helttula.

Polonia-yhdistyksen ja suurlähetystön konsertti pidettiin Temppeliaukion kirkossa 11.11. Puolan itsenäisyyspäivän kunniaksi.

SPYL:n syysliittokokouksessa 20.11. Turussa  HSPY:n edustajina osallistuivat  Harri Helttula, Outi Takkinen ja Tarja Tuomisto.

Hallitus kiittää kaikkia kuluneen vuoden aikana yhdistyksen toimintaa tukeneita ja siihen osallistuneita.

Hyväksytty hallituksen kokouksessa 2.3.2005 esitettäväksi kevätkokokouksessa 13.4.2005.