1960-luvun upeita puolalaiselokuvia Orionissa
17.5.2015 klo 17:30
Pawlikowskin Puola esittelee kesällä Orionissa 1960-luvun upeita puolalaiselokuvia. Puolan ensimmäinen Oscar-voittaja, Paweł Pawlikowskin (s. 1957) Ida on valloittanut elokuvayleisöjen sydämet ympäri maailman. Humaanin mestariteoksen ulottuvuuksia juhlistava sarja esittelee otoksen maan hienoimpia elokuvia 1960-luvun alusta. Vaikka 14-vuotiaana kotimaastaan emigroitunut ohjaaja onkin nimennyt esikuvikseen lähinnä tšekkiläisiä ja ranskalaisia tekijöitä, muodostavat sarjan elokuvat hänen lapsuutensa mielenmaiseman. Tämä on se sama sotatraumojen, jazzin, katolilaisuuden, antisemitismin ja gomułkalaisen pysähtyneisyyden Puola, jossa Ida-noviisi taittaa taivaltaan. Sleesialaisen ohjaajamestari Kazimierz Kutzin ensimmäiset elokuvat olivat sekä ironisia että ihmisläheisiä vastineita wajdalaiseen heroismiin. Hiljaisuudessa (Milczenie, 1962) pommin sokeuttama poika ajautuu vanhoillisen maalaisyhteisön hyljeksimäksi, koska hänen uskotaan joutuneen ”Jumalan rankaisemaksi". Tuotteliaan Jan Rybkowskin Menneisyyden kahvila (Spotkanie w "Bajce", 1962) on 1960-luvun Iltapäivä Toscanassa: kesäinen elegia pikkukaupungin uneliailla kaduilla ja kahviloissa. Pawlikowskin ensimmäinen ohjaustyö oli dokumentti kirjailija-ohjaaja Tadeusz Konwickista (1926–2015). Tammikuussa poisnukkunutta Konwickia muistellaan sarjassa kahden elokuvan voimin, joissa molemmissa pakoretki maalle avaa sodan tuntojen kaleidoskoopin. Roman Polańskin esikoispitkä Veitsi vedessä (Noz w wodzie, 1962) laajensi Wajdan kissa-ja-hiiri-asetelman sukupolvien väliseksi triangeliksi, ja siirsi eroottisen kisailun ahtaasta kaupungista Masurian järvimaisemiin. Molempiin elokuviin laati musiikin jazz-legenda Krzysztof Komeda. Vauhdikkaampaa menoa tarjoilee Jerzy Hoffmanin ja Edward Skórzewskin komedia Gangstereita ja ihmisystäviä (Gansterzy i filantropi, 1963), jossa kansantasavallan arkitodellisuus kasaa ylitsepääsemättömiä esteitä niin suurrikollisten ”täydellisen keikan” kuin pikkuhuijareittenkin tielle. Andrzej Wajda kokeili sotatarinoiden jälkeen siipiään svengaavan nuorisotarinan parissa. Yön leikit (Niewinni czarodzieje, 1960) on yhden yön kieroutuneiden esileikkien kuvaus: aktin sijaan olennaista on tytön ja pojan välinen valtataistelu siitä, miten ja kumman ehdoilla hame tulisi laskea nilkkoihin. Auto-onnettomuudessa 40-vuotiaana menehtynyt Andrzej Munk ehti ohjata vain kuusi pitkää elokuvaa, joista jokainen on pieni aarre. Munkin villein hahmotus Kierosilmäinen onni (Zezowate szezescie, 1959) on viiltävä satiiri epäonnisesta jokamieshahmosta, jota elämä potkii päähän yhtä lailla Piłsudskin, Hitlerin kuin kommunistienkin hallitsemassa Puolassa. Elokuvien esittelyteksti: Kavi https://kavi.fi/fi/elokuvasarja/pawlikowskin-puola Elokuvateatteri Orion, Eerikinkatu 15. Elokuvissa tekstitys suomeksi.
|